Prasmju dilemma: Pirkt vai būvēt? 2021

#blogs
Apr 4, 2023
EBIT konferencē 2021. gadā, ERDA dibinātāja Zane Čulkstēna atbildēja uz jautājumu, kurš ir aktuāls lielākajai daļai uzņēmumu vadītāju, it īpaši pēdējo gadu laikā - vai ir prātīgāk meklēt labākos kandidātus uzņēmuma ārpusē vai tomēr ieguldīt esošo darbinieku prasmju attīstīšanā un pārkvalificēšanā. Tika atklāti populārākie korporatīvie attaisnojumi, kā arī priekšrocības, ko sniedz iekšējā darbaspēka pārkvalificēšana.
Uzziniet atbildi, turpinot lasīt vai skatoties video šeit - Prasmju dilemma: Pirkt vai attīstīt? 

Nedaudz par EBIT konferenci

EBIT ir Latvijas lielākā un prestižākā ikgadējā biznesa zināšanu konference dažādu uzņēmumu un organizāciju vadītājiem. Kopš 2016. gada EBIT ikgadu vienuviet pulcē vairāk nekā 700 biznesa līderus, vadītājus, ekonomistus un politiķus, lai uzklausītu pieredzējušus ekspertus un līderus no visas pasaules. Tikšanās ar līdzīgu profesiju pārstāvjiem, domu, ideju un atziņu apmaiņa ir viens no svarīgākajiem EBIT elementiem.

Prasmju dilemma: Pirkt vai attīstīt?

Lai arī laiki ir dramatiski mainījušies, pašos pamatos, biznesa vadītāju galvenās problēmas ir palikušas tās pašas. Viena no galvenajām problēmām vienmēr ir bijusi darbinieku trūkums, precīzāk, darbinieku ar atbilstošām prasmēm, darba spējām un attieksmi trūkums. Šis jau gadiem raisījis diskusiju – prasmes pirkt vai tās attīstīt? 

‍Sīva cīņa par labākajiem kandidātiem

Papildu bonusi un eksperimenti ar jauniem kanāliem un mērķauditorijām 

Cīņā par prasmīgiem profesionāļiem darba devēji visā pasaulē cenšas piedāvāt dažādus papildus bonusus, piemēram, prēmijas par veiksmīgiem darbinieku ieteikumiem un bezmaksas iPhone pēc veiksmīgi izturēta pārbaudes laika. Tajā pašā laikā, citas uzņēmējdarbības nozares, nespēdamas nodrošināt apkalpojošo personālu, ir bijušas spiestas pat saīsināt darba nedēļu.

Par intensīvo konkurenci liecina arī algu pieaugums. Salīdzinot ar 2019. gada otro ceturksni, 2021. gadā algas Latvijā pieauga vidēji par 15,9%. Zināms, ka tas daļēji bijis saistīts ar ārstu un pedagogu atalgojuma celšanu, taču arī privātais sektors piedzīvoja aptuveni 10% atalgojuma kāpumu

Vienlaikus globālie uzņēmumi mēģina risināt problēmu un meklējot darbiniekus, izmantojot jaunus kanālus un uzrunājot jaunas mērķauditorijas, piemēram:

1) Chipotle ēdināšanas uzņēmums – izmēģina TIK TOK rekrutēšanas platformu, lai piesaistītu Z paaudzes kandidātus.
2) IKEA mājas interjera preču tirgotājs – uz darba intervijām dodas pie kandidātiem uz mājām, nevis aicina kandidātus pie sevis.
3) Thinkerbell radošā aģentūra – izveido īpašu prakses programmu kandidātiem vecuma grupā 55+.

Tomēr, Covid-19 ietekmē, lielo, starptautisko uzņēmumu atziņa ir sekojoša: tur ārā vairs neviena nav! Gan demogrāfiski, īpaši Latvijas gadījumā, gan arī prasmju kontekstā. Tā rezultātā,

daudzi lielie uzņēmumi uzsākuši masīvus ieguldījumus savu darbinieku pārkvalificēšanā un prasmju pilnveidošanā.

Prasmju attīstīšana un darbinieku pārkvalificēšana Latvijā nav prioritāte

Populārākās darba devēju atrunas

Pētījums par Latvijas eksporta uzņēmumu pieeju darbinieku attīstīšanā atklāja, ka 94% Latvijas eksporta uzņēmumu nodrošina apmācību iespējas saviem darbiniekiem. Tomēr, kopumā situācija Latvijā nebūt nav tik cerīga, jo tikai 36% gadījumos darba devējs bija atvēlējis atsevišķu budžetu darbinieku pārkvalificēšanai un prasmju attīstīšanai.

ERDA jau vairākus gadus konsultē klientus arī par darbinieku prasmju attīstīšanu un kvalifikācijas paaugstināšanas tēmu, un iridentificējusi galvenos iekšējās mobilitātes šķēršļus, bailes un dažkārt arī atrunas, kas darba devējus attur no ieguldījumiem darbinieku prasmju attīstīšanā.

1) Neskaidrība par esošajām un trūkstošajām prasmēm
2) Uzņēmuma izmērs
3) Neeksistējoši procesi darbinieku identificēšanai un rotēšanai
4) Vadītāju pretestība
5) Bažas par pārkvalifikācijas izmaksām
6) Darbiniekiem trūkst informācijas par atvērtajām vakancēm uzņēmumā

‍Iekšējās rekrutēšanas priekšrocības

Neskatoties uz visiem iepriekš minētajiem aizbildinājumiem, ir vērts apsvērt iekšējās atlases priekšrocības - spējīgāki kandidāti, zemākas kopējās izmaksas un pievilcīgāks darba devēja ārējais un iekšējais tēls.

1) Labāki kandidāti par zemāku atalgojumu

2018. gada Deloitte pētījums atklāja, ka ārējiem kandidātiem konsekventi ir nepieciešami papildu divi gadi, lai sasniegtu un spētu darboties tāda pašā līmenī kā iekšēji paaugstināti kandidāti. Turklāt, ārēji pieņemtie darbinieki saņem vidēji par 20% lielāku algu nekā iekšēji paaugstināti kandidāti. Diemžēl arī darbinieki bieži vien apzinās šo faktu un saprot, ka, lai panāktu būtisku algas pieaugumu, visticamāk nāktos mainīt uzņēmumu.

2) Zemākas darbinieku rotācijas izmaksas

Nereti vadītājiem jaunu prasmju apgūšana saistās ar ilgstošu un neparedzamu procesu, tomēr tas izrādījies nepatiess pieņēmums. Ir aprēķināts, ka iekšējā kandidātakvalifikācijas paaugstināšana, piemēram, augstākā līmeņa vadītāja amatam, ir 3x lētāka, salīdzinot ar ārējā kandidāta rekrutēšanu uz to pašu amatu. Turklāt, Pasaules Ekonomikas forums ir izpētījis, ka aptuveni 2 no 3 darba devējiem uzskata, ka viņu ieguldījumi darbinieku prasmju pilnveidošanā ir atmaksājušies jau gada laikā.

Ir izpētīts arī tas, ka jaunu prasmju apgūšana neaizņem tik daudz laika, kā tas varētu šķist. Tā saucamās “soft skills”, piemēram, mārketinga prasmes, pārdošana, satura veidošana un citas ar cilvēkiem un kultūru saistītas tēmas, var apgūt 1-2 mēnešos. Sarežģītākas prasmes, piemēram, datu analīzi, produktu izstrādi un mākslīgo intelektu var apgūt 2–3 mēnešos. Ar STEM jomu saistītus priekšmetus, piemēram, programmēšanu, var apgūt 4-5 mēnešos.

3) Pievilcīgāks darba devēja tēls

Fokuss uz prasmju attīstību uzņēmumā ne tikai veicina lielāku darbinieku apmierinātību ar uzņēmumu, bet uzlabo arī ārējo darba devēja tēlu. 2021. gadā, sadarbībā ar Ernst & Young, ERDA aptaujāja vairāk nekā 1500 jauniešus no Lietuvas un Latvijas, uzdot jautājumus, kas saistīti ar darba devēju izvēli. Iegūtie rezultāti liecina, ka jauniešiem viens no noteicošajiem faktoriem darba devēja izvēlē ir tas, vai uzņēmums piedāvā apmācības un izaugsmes iespējas, kā arī vadītāji, kuri atbalsta darbinieku attīstību.

Lai gan daudziem uzņēmumiem ieguldījumi darbinieku attīstībā pašlaik nav prioritāte un tendence pieņemt darbā darbiniekus no ārpuses tuvākajā nākotnē visticamāk nepalēlināsies, ir skaidrs, ka, ņemot vērā sīvo cīņu par talantiem un pieaugošo prasmju trūkumu, šis ir īstais laiks stratēģiskiem ieguldījumiem iekšējo talantu attīstībā.

__________________________

Izmantotā literatūra:

1) Chipotle, Chipotle Leverages TikTok Resumes To Help Grow Its Purpose-Driven Workforce, 2021

2) IKEA, IKEA Utrecht introduceert solliciteren bij kandidaten thuis, 2019

3) TrendWatching, Innovation of the day, Thinkerbell, 2020

4) Insider, The upskilling economy: 7 companies investing millions of dollars in retraining American workers so they can find better jobs, 2020

5) Deloitte, Are you overlooking your greatest source of talent?, 2018

6) Josh Bersin, 2019; HBR, 2020; CAP, 2012 

7) World Economic Forum, We need a global reskilling revolution – here's why, 2020

8) Latvijas Darba devēju konfederācija, Latvijas Izglītības un zinātnes ministrija, Pētījums – Darbinieku izglītība uzņēmumos, 2019

9) ERDA, Pētījums – Latvijas eksporta uzņēmumu pieeja darbinieku attīstībai, 2020

Lejupielādēt šo failu
Ak vai! Iesniedzot veidlapu, kaut kas nogāja greizi.

Citi noderīgi resursi

Citi noderīgi

Izmantotā literatūra:

Padari savu uzņēmumu

vēl labāku!

Izveidosim jūsu

bizness vēl labāk!

Atstāj mums savus kontaktus un mēs ar Tevi sazināsimies!
Paldies, jūsu pieprasījums ir saņemts! Mēs parasti atbildam 1 darba dienas laikā.
Ak vai! Iesniedzot veidlapu, kaut kas nogāja greizi.