Slepenais kandidāts, Pētījumi 2019

#pētījumi
Apr 4, 2023
2019. gadā ERDA veica kandidātu pieredzes pētījumu, kurā divi slepenie kandidāti kopā izsūtīja 85 darba pieteikumus Latvijas lielākajiem darba devējiem. Pētījumā atklājās, ka lielai daļai darba devēju nav sakārtots un izstrādāts efektīvs piesaistes un atlases process. Uzņēmumi šādi riskē gan ar savu darba devēja tēlu, gan ar potenciālā, atbilstošā kandidāta ieinteresētības zaudēšanu. Pētījumā atklājās galvenie izaicinājumi atlases procesā, kā arī tika apkopoti vairāki padomi, kā nodrošināt izcilu kandidātu pieredzi.

Kandidātu pieredze un tās nozīme

Kandidātu pieredze ir redzējums par vispārējo piesaistes un atlases procesu, kas sevī ietver iepazīšanos ar uzņēmuma kultūru, kā arī tehnisko un fizisko nodrošinājumu procesa laikā.

Kandidātu pieredze būtiski atspoguļojas uzņēmuma ārējā tēlā, jo lielākā daļa (80%) kandidātu, kuriem bijusi neapmierinoša kandidātu pieredze, par to atklāti stāsta arī citiem, savukārt, 97% no kandidātiem ar labu pieredzi ieteiktu uzņēmuma piedāvātās vakances arī paziņām. 

Veiksmīga kandidātu pieredze atspoguļojas uzņēmuma biznesa rezultātos, jo kandidāti bieži ir arī uzņēmuma klienti. Piedzīvojot sliktu pieredzi kā kandidāti, viņi kļūst arī mazāk lojāli uzņēmuma zīmolam. No kandidātiem ar labu kandidātu pieredzi, 88% ir gatavi vairāk pirkt uzņēmuma preces vai servisus un 55% būtu gatavi dalīties ar pieredzēto sociālajos tīklos. Tomēr, neskatoties uz rekrutēšanas procesa nozīmīgo biznesa ietekmi,

~60% darba meklētāju ziņo par negatīvu kandidāta pieredzi.

Pētījuma slepeno kandidātu profils 

Divi slepenie kandidāti, mileniāļi Laura un Ņikita, abi ar augstāko izglītību un valodu zināšanām, izsūtīja 85 pieteikumus Latvijas lielākajiem darba devējiem uz aktuālām vakancēm, atlasot tikai atbilstošas vakances, kurās netiek prasīta iepriekšēja darba pieredze.

Darba devēju pieci galvenie izaicinājumi ārējās rekrutēšanas procesā

1) Laicīgas saziņas un komunikācijas trūkums

Saskaņā ar Talentegy kandidātu pieredzes pētījumu, 63% no kandidātiem nav apmierināti ar komunikāciju pēc darba pieteikuma iesniegšanas. Arī ERDA pētījums apstiprina zemo komunikācijas līmeni, atklājot, ka 62% darba devēju nav snieguši atbildi, ka pieteikums ir saņemts, un

tikai 27% darba devēju sazinājās ar kandidātu trīs nedēļu laikā kopš pieteikuma iesniegšanas.
2) Neizteiksmīgi darba sludinājumi

Tā kā 75% kandidātu darbu meklē sludinājuma portālos, 56% profesionālos sociālos tīklos un 31% uzņēmumu karjeras lapās, veiksmīgs darba sludinājums ir atslēga uz panākumiem. Tomēr 74% darba sludinājumu nav vizuāli pievilcīgi noformēti un galvenokārt sastāv no teksta un prasību saraksta, parasti noformēta Word dokumenta formātā. 

3) Neērts pieteikšanās process

Ātra pieteikšanās ir ceļš uz kandidātu interesi, tomēr lielākajā daļā uzņēmumu šis process nav sakārtots.

1) 58% gadījumos pieteikšanās process norisinās, sūtot CV un motivācijas vēstuli uz darba devēja e-pastu
2) 75% gadījumos, lai pieteiktos darbam, ir obligāti jāpievieno kandidāta CV
3) Tikai 9% darba devēju piedāvā paātrināto pieteikšanos, izmantojot LinkedIn vai Facebook kontu

4) Neizmantots karjeras lapas potenciāls

Neraugoties uz to, ka mūsdienās darbinieki potenciālo darba devēju vērtē jau vairs ne tikai skatoties uz piedāvāto atalgojumu, bet kritiski izvērtējot citus aspektus arī darbinieku pieredzes kontekstā, liela daļa darba devēju savās mājaslapās nedalās ar papildus informāciju par uzņēmumu. Lielākā daļā no karjeras sadaļām darba devēju mājaslapās (64%) sastāv tikai no informācijas par atvērtajām vakancēm, turpretim tieši informācija par uzņēmuma kultūru un piedāvātajiem labumiem ir viena no kandidātu meklētākajām lietām.

5) Negatavība attālinātām intervijām

Kopš pandēmijas sākuma, tiešsaistes intervijas kļuva par jauno normu, tomēr, neskatoties uz plašu izvēli un bezmaksas tiešsaistes saziņas rīku pieejamību, tikai 17% darba devēju bija gatavi novadīt atlases procesu attālināti, piemēram, izmantojot Skype interviju.

Negatīva kandidāta pieredze var mainīt pretendenta domas par uzņēmumu, kurš iepriekš licies saistošs, tādēļ uzņēmumiem mūsdienās uz kandidātu pieredzi jāsāk skatīties līdzīgi kā uz klientu pieredzi. Lai saņemtu vēl vairāk padomus, kā padarīt kandidātu pieredzi patīkamāku, un uzzinātu kritērijus neatvairāmai mājaslapas karjeras sadaļai, lejuplādē pilno pētījumu (pieejams tikai Latviešu valodā).

 __________________________

Izmantotā literatūra:

1) ERDA, Slepeno kandidātu pētījums, 2019.

2) Forbes, Here's Why You Need To Improve Your Company's Candidate Journey - And How To Make It Better, 2017.

3) Paul Petrone, LinkedIn Business, 28. decembris, 2015.

4) Wade Burgess, A Bad Reputation Costs A Company at Least 10% More per Hire, HBR, 29. marts, 2016.

5) Keenan Steiner, Bad Candidate Experience Cost Virgin Media 5M annually. LinkedinBuisness, 15. marts, 2017.

6) Talentegy, Candidate Experience Report, 2019.

Lejupielādēt šo failu
Ak vai! Iesniedzot veidlapu, kaut kas nogāja greizi.

Citi noderīgi resursi

Citi noderīgi

Izmantotā literatūra:

Padari savu uzņēmumu

vēl labāku!

Izveidosim jūsu

bizness vēl labāk!

Atstāj mums savus kontaktus un mēs ar Tevi sazināsimies!
Paldies, jūsu pieprasījums ir saņemts! Mēs parasti atbildam 1 darba dienas laikā.
Ak vai! Iesniedzot veidlapu, kaut kas nogāja greizi.